Prawo PL - Profesjonalny portal prawny

MEN przedstawia: 9 fakt├│w o przygotowaniu szk├│┼é do przyj─Öcia sze┼Ťciolatk├│w

Za dwa tygodnie g┼éosowanie nad wnioskiem o referendum ws. obowi─ůzku szkolnego sze┼Ťciolatk├│w. W odpowiedzi na wczorajsz─ů burzliw─ů, prawie 7-godzinn─ů sejmow─ů debat─Ö MEN publikuje dane maj─ůce ┼Ťwiadczy─ç o dobrym przygotowaniu reformy.

 

Pieni─ůdze

Materia┼é zatytu┼éowany ÔÇ×9 fakt├│w o przygotowaniu szk├│┼é do przyj─Öcia sze┼Ťciolatk├│wÔÇŁ rozpoczynaj─ů informacje na temat finansowania reformy. ÔÇ×Od 2009 r. do gmin trafi┼éo 1.953,2 mld z┼é z bud┼╝etu pa┼ästwa, a 831,5 mln z┼é ze ┼Ťrodk├│w unijnych przeznaczono na realizacj─Ö projekt├│wÔÇŁ ÔÇô wylicza resort. Szczeg├│lnie du┼╝e ┼Ťrodki p┼éyn─ů do organ├│w prowadz─ůcych szko┼éy podstawowe. Tylko w 2013 r. otrzyma┼éy one w ramach cz─Ö┼Ťci o┼Ťwiatowej subwencji og├│lnej ┼é─ůcznie 794 mln z┼é. Przekazanie tych ┼Ťrodk├│w jest zwi─ůzane ze wzrostem liczby uczni├│w w szko┼éach podstawowych o liczb─Ö dzieci sze┼Ťcioletnich, kt├│re ju┼╝ od 1 wrze┼Ťnia 2013 r. rozpocz─Ö┼éy realizacj─Ö obowi─ůzku szkolnego. ÔÇ×Dodatkowo w 2013 r. na bezpo┼Ťrednie wsparcie szk├│┼é i ich organ├│w prowadz─ůcych przeznaczono oko┼éo 831,5 mln z┼é ze ┼Ťrodk├│w unijnych, a na projekty systemowe, niepolegaj─ůce na przekazaniu w spos├│b bezpo┼Ťredni wsparcia finansowego do organ├│w prowadz─ůcych przeznaczono kwot─Ö oko┼éo 328,8 mlnÔÇŁ ÔÇô podaje resort.

Zdaniem MEN sukcesem okaza┼é si─Ö program ÔÇ×Radosna szko┼éaÔÇŁ, dzi─Öki kt├│remu infrastruktura szkolna znacz─ůco si─Ö poprawi┼éa. W latach 2009ÔÇô2012 wsparcie finansowe w zakresie zakupu pomocy dydaktycznych do szkolnych miejsc zabaw otrzyma┼éo 12 159 szk├│┼é podstawowych (90% wszystkich szk├│┼é). ÔÇ×Oznacza to, ┼╝e z kolorowych i nowoczesnych miejsc zabaw korzysta obecnie 1 090 668 uczni├│w, w tym 28 680 dzieci, kt├│re edukacj─Ö szkoln─ů rozpocz─Ö┼éy w wieku sze┼Ťciu latÔÇŁ ÔÇô podkre┼Ťla MEN. Do roku 2012 w┼é─ůcznie utworzono lub zmodernizowano szkolne place zabaw przy 2 649 szko┼éach podstawowych. Dzi┼Ť korzysta z nich 318 587 uczni├│w, w tym 14 703 dzieci, kt├│re edukacj─Ö szkoln─ů rozpocz─Ö┼éy w wieku sze┼Ťciu lat.

Warunki sanitarne

Resort zapewnia, ┼╝e szko┼éy s─ů przygotowane do pracy z m┼éodszym dzieckiem tak┼╝e pod wzgl─Ödem sanitarnym, tzn. zapewniaj─ů uczniom bezpieczne i higieniczne warunki do nauki. ÔÇ×W przeprowadzonych w pierwszym p├│┼éroczu 2012 r. przez Pa┼ästwow─ů Inspekcj─Ö Sanitarn─ů kontrolach bardzo dobr─ů lub dobr─ů ocen─Ö stanu przygotowania szko┼éy podstawowej do obni┼╝enia wieku otrzyma┼éo ponad 93% skontrolowanych plac├│wekÔÇŁ ÔÇô podaje MEN. ÔÇ×Podobnie jak w latach poprzednich, tylko niewielki odsetek budynk├│w szk├│┼é (0,5%) by┼é w z┼éym stanie techniczno-sanitarnym oraz higienicznymÔÇŁ ÔÇô dodaje.

MEN przypomina, ┼╝e od czerwca dzia┼éa specjalna infolinia pod nazw─ů ÔÇ×6-liniaÔÇŁ. Pod numerem (22) 34 74 700 rodzice mog─ů zg┼éasza─ç wszelkie nieprawid┼éowo┼Ťci w zakresie przygotowania plac├│wek na przyj─Öcie dzieci sze┼Ťcioletnich. Zg┼éoszenie zostanie odnotowane w systemie i trafi do w┼éa┼Ťciwego kuratorium o┼Ťwiaty, wizytatorzy przeprowadz─ů kontrol─Ö we wskazanych plac├│wkach i udziel─ů odpowiedzi. ÔÇ×W okresie od 11 czerwca br. do ko┼äca 15 pa┼║dziernika br. zg┼éoszono 370 interwencji wobec 219 szk├│┼é (na 13,5 tys. wszystkich szk├│┼é podstawowych funkcjonuj─ůcych w systemie o┼Ťwiaty)ÔÇŁ ÔÇô podaje MEN.

Nauczyciele

W komunikacie zamieszczonym 16.10.2013 r. na stronie internetowej NIK podano, ┼╝e ÔÇ×wszystkie skontrolowane przez NIK szko┼éy zatrudnia┼éy nauczycieli posiadaj─ůcych pe┼éne kwalifikacje do nauczania sze┼Ťciolatk├│wÔÇŁ. Zdaniem MEN kompetencje nauczycieli rosn─ů dzi─Öki projektom, takim jak: Indywidualizacja procesu nauczania w klasach I-III czy System doskonalenia nauczycieli oparty na og├│lnodost─Öpnym kompleksowym wspomaganiu szk├│┼é. Bud┼╝et tego drugiego projektu to 55 mln z┼é. ÔÇ×Od 2012 r. do wrze┼Ťnia 2013 r. przeszkolono w zakresie nowego modelu doskonalenia nauczycieli 5 351 dyrektor├│w szk├│┼é i przedszkoli, 2 270 szkolnych organizator├│w rozwoju edukacji (SORE), 1200 koordynator├│w sieci wsp├│┼épracy i samokszta┼éceniaÔÇŁ ÔÇô podaje resort. Dzi─Öki wymienionym projektom nauczyciele najm┼éodszych klas doskonal─ů swoje umiej─Ötno┼Ťci pracy z uczniami. Poza tym doskonalenie nauczycieli pracuj─ůcych z m┼éodszymi dzie─çmi odbywa si─Ö w ramach ┼Ťrodk├│w, kt├│re gminy obowi─ůzkowo przeznaczaj─ů na ten cel (r├│wnowarto┼Ť─ç do 1% funduszu wynagrodze┼ä).

Świetlice

MEN twierdzi, ┼╝e zwi─Öksza si─Ö liczba nauczycieli opiekuj─ůcych si─Ö dzie─çmi w ┼Ťwietlicy. ÔÇ×Pomimo odnotowanego od 2006 r. spadku liczby uczni├│w w szko┼éach podstawowych o prawie 13%, liczba etat├│w nauczycieli w ┼Ťwietlicach w szkole podstawowej zwi─Ökszy┼éa si─Ö o 16%. Z badania zleconego przez MEN w ramach projektu unijnego wynika, ┼╝e ze ┼Ťwietlicy korzysta┼éo 70% uczni├│w badanych szk├│┼é podstawowychÔÇŁ ÔÇô czytamy na stronie resortu.

Posiłki

Zdaniem MEN coraz wi─Öcej dzieci ucz─ůcych si─Ö w szko┼éach podstawowych ma mo┼╝liwo┼Ť─ç korzystania z posi┼ék├│w w szkole. Przyczyni┼é si─Ö do tego rz─ůdowy program Pomoc pa┼ästwa w zakresie do┼╝ywiania. W 2012 r. obj─Öto nim ponad 88% szk├│┼é podstawowych. Inne wa┼╝ne inicjatywy to programy realizowane przez Agencj─Ö Rynku Rolnego: Szklanka Mleka i Owoce w szkole. Resort chwali dyrektor├│w szk├│┼é, kt├│rzy upowszechniaj─ů informacj─Ö o mo┼╝liwo┼Ťciach wsparcia w zakresie do┼╝ywiania w szkole.

Mniej liczne klasy

Resort zauwa┼╝a, ┼╝e od lat systematycznie spada liczba uczni├│w w klasie, w szczeg├│lno┼Ťci w szko┼éach podstawowych. W roku szkolnym 2012/2013 w klasie szko┼éy podstawowej uczy┼éo si─Ö ┼Ťrednio 18 uczni├│w (na terenach wiejskich ÔÇô 15, w miastach ÔÇô 22). MEN przekonuje, ┼╝e w szkole jest miejsce dla m┼éodszych dzieci. Przypomina, ┼╝e przyj─Öta 30 sierpnia 2013 r. przez Sejm RP nowelizacja ustawy o systemie o┼Ťwiaty okre┼Ťla maksymaln─ů liczb─Ö uczni├│w w oddzia┼éach klas IÔÇôIII publicznych szk├│┼é podstawowych na poziomie 25 os├│b.

ÔÇ×W roku szkolnym 2012/2013 funkcjonowa┼éo 13 464 szk├│┼é podstawowych. A┼╝ w 8739 z nich prowadzony by┼é tylko jeden oddzia┼é klasy pierwszej. Kolejne 2465 szk├│┼é to plac├│wki z dwoma oddzia┼éami klasy pierwszej. Oznacza to, ┼╝e wprowadzenie po oko┼éo p├│┼é rocznika uczni├│w z rocznika 2008 do klas pierwszych w kolejnych dw├│ch latach nie wp┼éynie znacz─ůco ani na wzrost liczby oddzia┼é├│w klasy pierwszej w skali kraju, ani na wprowadzanie nauki zmianowej. Takie przypadki mog─ů wyst─ůpi─ç jedynie lokalnie w du┼╝ych miastach, w kt├│rych ju┼╝ obecnie infrastruktura szkolna przygotowana przez gmin─Ö nie pokrywa potrzeb mieszka┼äc├│w obwodu szko┼éyÔÇŁ ÔÇô uspokaja MEN. ÔÇ×Do tworzenia sal dla klas pierwszych, po wprowadzeniu obowi─ůzku szkolnego dla sze┼Ťciolatk├│w, gminy b─Öd─ů mog┼éy wykorzysta─ç r├│wnie┼╝ pomieszczenia przeznaczone dotychczas na oddzia┼éy przedszkolne przy szko┼éach podstawowych, w kt├│rych obecnie ucz─ů si─Ö sze┼ŤciolatkiÔÇŁ ÔÇô dodaje.

Rodzice zadowoleni, dzieci te┼╝

W latach 2009ÔÇô2013 nauk─Ö w pierwszych klasach szko┼éy podstawowej rozpocz─Ö┼éo 240 tys. sze┼Ťciolatk├│w ÔÇô podaje MEN. Na wiosn─Ö 2013 r. oko┼éo 81% rodzic├│w sze┼Ťciolatk├│w ucz─Öszczaj─ůcych do I klasy deklarowa┼éo, ┼╝e jest ca┼ékowicie zadowolonych z decyzji o pos┼éaniu dzieci do szko┼éy. Podobne wyniki uzyskano w badaniu CBOS z 2011 r. (ÔÇ×Edukacja ma┼éych dzieciÔÇŁ). Badania TUNSS pokazuj─ů, ┼╝e dzieci, kt├│re rozpocz─Ö┼éy nauk─Ö w szkole w wieku sze┼Ťciu lat, lepiej czytaj─ů, pisz─ů i licz─ů od swoich r├│wie┼Ťnik├│w, kt├│rzy pozostali w przedszkolu lub ucz─Öszczali do ÔÇ×zer├│wkiÔÇŁ.

Lepsza jako┼Ť─ç edukacji

ÔÇ×Jak pokazuj─ů wyniki prowadzonego od kilku lat monitorowania wdra┼╝ania nowej podstawy programowej w szko┼éach, zgodnie z deklaracj─ů dyrektor├│w badanych szk├│┼é, nauczyciele coraz ch─Ötniej stosuj─ů aktywizuj─ůce metody nauczaniaÔÇŁ ÔÇô zauwa┼╝a MEN. Z deklaracji dyrektor├│w wynika te┼╝, ┼╝e w przypadku 90% szk├│┼é zaj─Öcia wychowania fizycznego odbywaj─ů si─Ö przynajmniej raz w tygodniu w salach gimnastycznych i na szkolnym boisku, 99% badanych szk├│┼é dysponuje oprogramowaniem komputerowym odpowiednim do wieku uczni├│w i ich potrzeb, a w zdecydowanej wi─Ökszo┼Ťci szk├│┼é uczniowie maj─ů mo┼╝liwo┼Ť─ç korzystania ze sprz─Ötu informatycznego tak┼╝e na innych lekcjach ni┼╝ zaj─Öcia komputerowe.

ÔÇ×Wcze┼Ťniejsza edukacja w szkole to szansa na dost─Öp do lepszej infrastruktury naukowej, sportowej i informatycznej. Szko┼éa zapewnia indywidualne podej┼Ťcie do ka┼╝dego dziecka i dostosowanie metod pracy do tempa jego rozwojuÔÇŁ ÔÇô przekonuje MEN. Przypomina te┼╝, ┼╝e wsp├│┼éczesna szko┼éa ju┼╝ od pierwszej klasy gwarantuje nauk─Ö j─Özyka obcego.

Sprzyjaj─ůca sytuacja demograficzna

Zdaniem MEN sytuacja demograficzna sprzyja obni┼╝eniu wieku szkolnego i przyj─Öciu do szk├│┼é dodatkowego rocznika dzieci sze┼Ťcioletnich. ÔÇ×Od roku szkolnego 2005/2006 do 2012/2013 liczba uczni├│w w szko┼éach podstawowych zmala┼éa o ponad 441 tys., a wi─Öc o wi─Öcej ni┼╝ jeden rocznik dzieci sze┼Ťcioletnich. Gdyby nie decyzje rodzic├│w o rozpocz─Öciu edukacji szkolnej dzieci w wieku sze┼Ťciu lat, spadek ten by┼éby jeszcze wi─Ökszy, bo wynosi┼éby ponad 507 tys. Spada r├│wnie┼╝ liczba uczni├│w w gimnazjach. Od roku szkolnego 2005/2006 w por├│wnaniu z rokiem 2011/2012 liczba uczni├│w w tym typie szko┼éy zmala┼éa o 435 tys. Oznacza to, ┼╝e w samorz─ůdach, kt├│re wprowadzaj─ů obni┼╝enie wieku szkolnego, liczba uczni├│w w ci─ůgu ostatnich 6 lat zmala┼éa o ponad 876 tys.ÔÇŁ ÔÇô informuje resort.

Małgorzata Tabaszewska
Źródło: www.men.gov.pl

Wszystkie prawa zastrze┼╝one ┬ę GCP Instytut Doskonalenia Wiedzy Prawno - Ekonomicznej 2013

Top Desktop version